22 Kasım 2013 Cuma

Gerilla Pazarlama, hmmmm..



Gerilla pazarlama (Guerilla Marketing), hiç beklenmedik bir yerde, ansızın karşımıza çıkan pazarlama kampanyalarından birisidir. İlginçtir, dikkat çekicidir, zevklidir. Çünkü içinde yaratıcılık barındırır.

Gerilla kelimesi İspanyolca'dan gelmektedir.  İspanyolların Fransız Napolyan’a karşı 1807 – 1814 yılları arasında sürdürdüğü direnişte çıkan gerilla taktiği, düşmanı moral olarak çökertmeyi hedefler ve onlara bir dakika bile rahat vermeden düşmanı sürekli savaş olurcasına hazır tutmayı hedeflerdi. Gerilla yada gerilla taktiği ilk olarak, “Özgürlük Savaşcısı – Ernesto Che Guevara” tarafından Avrupa'ya tanıtılmıştır. Gerilla taktikleri akılcıydı, dezavantajları avantaja çeviren bir yapıdaydı.

Pazarlama dünyasında gerilla, Jay Conrad Levinson tarafından 1984 yılında yazılan bir pazarlama kitabının ismidir. Bu isim 1980lerde alışagelmeyen pazarlama kampanyalarının çoğalmasıyla genelleşmiştir.

Gerilla pazarlamanın hedefi daha fazla satmak, daha fazla kar elde etmek olduğu için geleneksel pazarlama hedefiyle hemen hemen aynıdır. Tek fark kullanılan yöntemlerdir. Yani bir nevi yaratıcılık söz konusudur.
Esasında geleneksel pazarlama yöntemleri genellikle büyük bütçeler yatırılan yöntemlerdir. Gerilla pazarlamada ise paraya bakılmaz, yaratıcılığa bakılır. En düşük bütçeyle bile büyük işler yapılabilir.
Jay Conrad Levinson'a göre gerilla pazarlama şu şekilde tanımlanıyor: ” Bütçesi küçük hayalleri büyük girişimciler için …” Fakat günümüzde büyük küçük demeden bütün işletmelerin ihtiyacı haline gelmiştir gerilla pazarlama. Günümüzde büyük bütçelerde ayrılabilmekte..

"Paradan çok zaman, enerji ve düş gücü gerektiren gerilla pazarlama, kulaktan kulağa pazarlama, tele pazarlama, tshirtler, mektuplar, broşürler vb gibi birçok pazarlama yöntem ve kaynaklarının kombinasyonlarını kullanır. Böylece rakiplere küçük küçük saldırılar yaparak onları zayıf noktalarından yıpratmayı hedefler."[1] 

Gerilla pazarlamanın esası yaratıcılıktır. Zaten ilgiyi çekende budur. İşte bazı yaratıcı gerilla pazarlama örnekleri..


Bir spor salonuna ait mükemmel bir yaratıcılık örneği. Spor salonu yakınlarındaki otobüs duraklarında bankın altına yerleştirilen gizli tartı sayesinde billboardda kilonuz gösteriliyor. Altında da spor salonunun ismi.


Bir kahve mi içsek? işte yine yaratıcılık örneği daha. Sokak lambasını bu şekilde kullanmak çok dahice..


Korku filmine ait bu örnek pek hoş gözükmese de dikkat çekiyordur.



Müzik festivali için en dikkat çekici reklam bu şekilde olur herhalde. Şahane..


Bir bira markasının arjantin bardakları anımsatarak kendi reklamını yapması..

Philips'den son derece güzel bir gerilla örneği.

Sonuç olarak pazarlamayı insana sevdiren ve yaratıcılığın sınırlarını zorlayan bir pazarlama alanı olarak gerilla pazarlamayı görebiliriz. Yeryüzündeki en büyük hazlardan biride size ait olan bir işin, çalışmanın, projenin insanlarda tebessüm bırakmasıdır sanırım. 



[1] Kaya, İsmail (2010). Pazarlama Bi'Tanedir. İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı. Sf:157.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder